Nyhetsarkiv 2018-07-05T11:48:17+00:00

info@vasbyvet.se

@vasbyvet_se

/vasbyvet

Vi vill uppmärksamma alla djurägare på att det är kennelhosta tider igen och att kennelhosta är mycket smittsamt för våra hundar!

Under de senaste veckorna har fallen med misstänkt kennelhosta ökat markant här på djursjukhuset.

Kennelhosta kan orsakas av flera virus och bakterier och är ett samlingsnamn på kikhostliknande symptom, även vaccinerade hundar kan bli sjuka i kennelhosta.

Kennelhosta smittar främst via saliv/slem som hunden hostar upp men även saliv som hunden lämnar efter sig om den slickar/biter på något, direktkontakt, matskålar, vattenskålar, men även utomhusmiljöer där hundar rör sig, parker, villaområden, hundgårdar, promenadsträckor.

Många hundar är infekterade och sprider ny smitta redan innan de själva visar symptom på sjukdom. Precis som för oss människor går hostan vanligtvis över av sig självt och hunden ska vila precis som vi människor gör vid förkylning.

Om du har en hund som du misstänker har fått kennelhosta men som är pigg, äter, dricker och inte är påverkad i allmäntillståndet i övrigt är det bra att låta hunden vila och hålla den isolerad från andra hundar så länge den visar symptom på hosta. Hunden behöver alltså inte nödvändigtvis uppsöka veterinär, risken är stor att den istället smittar andra hundar som sökt sig till djursjukhuset.

Sedan finns det precis som för oss människor hundar som har svårare att bli av med hostan och får lunginflammation och för dessa kan ett besök till veterinär vara lämpligt för att få medicin utskrivet, ring oss gärna för rådgivning innan ni kommer in på ett besök 08 590 307 08.

Några symptom på kennelhosta är:

• Plötslig hosta
  • Jobbigt med andningen
  • Hosta efter ansträngning
  • Hostar upp vitt slem
  • Kan låta som att något fastnat i halsen på hunden

Då kennelhosta alltså är mycket smittsamt hundar i mellan bör en hund med hosta inte träffa andra hundar eller vistats i miljöer där många hundar rör sig!

oktober 17th, 2018|

Ögonlysningsdagar den 22/10 & 6/12

Nu finns det lediga tider för ögonlysning!

Ögonlysare Karin Nygren finns på plats hos oss 22/10 & 6/12.

Välkomna att boka tid i vår reception som ni når på tel. 08-59030708.

september 5th, 2018|

Höstens faror för våra djur

När hösten kommer ger vi oss gärna ut i skog och mark, men tänk på att det finns många svampar som är giftiga för våra husdjur! Var uppmärksam, vissa hundar och katter äter gärna upp svampar, även de giftiga och det krävs inte alltid att hunden har ätit svampen, det kan räcka med att hunden slickar på svampen för att bli dålig.

Många tror att det bara är färgglada svampar som är giftiga, tex flugsvampen, men även de mest oansenliga svampar kan vara farliga! Dessutom är många lika våra ätliga svampar, en bra riktlinje är att tänka att svampar som är giftiga för oss människor, även är giftiga för våra husdjur.

Det finns många olika giftsvampar, där symtomen kan variera. Om du ser att din hund ätit en svamp, kontakta alltid veterinär. Om ni behöver åka in till veterinären försök plocka med resterna av svampen, eller om du kan hitta fler likadana svampar. Detta underlättar för veterinären när en diagnos ska ställas.

Symtomen uppstår oftast efter någon timme men det finns svamp som påverkar levern och symptomen kommer då först efter ett par dagar, därför är det viktigt att alltid kontakta en veterinär för rådgivning och kanske åka in och få hjälp att få hunden att kräkas upp svampen innan den hinner göra större skador. De vanligaste symtomen på svampförgiftning är kräkningar, buksmärtor och diarré. Giftet kan också påverka nervsystemet, samt ge skador på inre organ.

Om du misstänker att ditt djur har blivit förgiftat åk alltid till din närmaste veterinär. Glöm inte att ringa och meddela att du kommer.

I inslaget nedan går veterinär Marie Jury igenom olika giftiga svampar.

Se klippet här

Med hösten kommer även mörkret, därför är det extra viktigt att redan under sensommaren börja rusta sin promenadutrustning med lampor och reflexer. När solen går ned blir det snabbt mörkt och även om det var ljust när ni påbörjade promenaden kan det vara becksvart efter bara ett par minuter. För en bilist är det mycket svårt att upptäcka människor och djur som rör sig längs vägarna.

• Tänk på att reflexer är färskvaror som behöver bytas ut. Reflexvästar, koppel och halsband kan ha försämrad funktion redan efter en säsong. Testa era reflexer genom att ha en ny och en gammal reflex bredvid varandra och lys på dem med 4-5 meters avstånd. Lyser den nya reflexen starkare är det dags att byta ut den gamla.
  • På en hund med lång päls syns reflexhalsband sämre.
  • En hund med reflexväst syns mycket bra från sidan men betydligt sämre framifrån och bakifrån.
  • Glöm inte bort era utekatter, se till att investera i nya reflexhalsband till hösten, gärna med kontaktuppgifter på.
  • Under hösten får jägare jaga med hjälp av hund och det kan vara bra som bilförare att ha extra koll runt vägar där det finns jaktmarker i närheten så att inte vilt eller hund av misstag springer ut i vägen.
augusti 31st, 2018|

Nya diagnostikmöjligheter för ditt djur

En av de glädjande nyheterna vid utbyggnationen av vårt djursjukhus är att det nu finns modernaste tänkbara DT- diagnostik tillgänglig hos oss. Därmed kan du få snabbare och säkrare diagnos ställd på ditt djur. Datotomografin ger oss utökad och klart förbättrad diagnostisk kapacitet.

Med denna framtidsinvestering- en BrightSpeed4 multidetektor datortomograf från GE Healthcare- uppnår vi flera fördelar. Istället för vanlig konventionell röntgen där endast en tvådimentionell bild skapas vid en undersökning, får man med en BrightSpeed4 en mängd tunna bildskivor som man kan använda för att bygga upp tredimensionella volymer av kroppens anatomi. På så sätt blir det lättare att ställa en säker diagnos.

Den typ av undersökning lämpar sig perfekt för att exempelvis undersöka djur med misstänkt fraktur, tack vare den fina detailupplösningen och möjligheten att studera den misstänkta frakturen i valfritt plan. Vi får en fullkomlig bild av det skadade området och kan genom 3dD-tekniken göra en optimal operationsplanering.

Datortomografi har även visat sig vara överlägsen konventionell röntgen för att diagnostisera tumörer som ofta har en täthet liknande den friska omgivningen. För att förstärka skillnaden än mer mellan tumör och omgivning har man en så kallad kontrastinjektor till hjälp som injicerar ett jodbaserat kontrastmedel för att förstärka bildkontrasten. Då blir biopsitagningen för korrekt diagnos mer exakt, vilket ger rätt förutsättningar för en lyckad behandling.

april 28th, 2018|

Vi har mottagning efter tidsbeställning och akutmottagning samt drop-in för vaccinationer.

Kontakta oss

Vilundavägen 30, 194 34 Upplands Väsby