Nyhetsarkiv2018-07-05T11:48:17+00:00

info@vasbyvet.se

@vasbyvet_se

/vasbyvet

Tandvård hos hund och katt.

Tandsjukdomar och tandproblem är ett vanligt problem hos våra husdjur. Den vanligaste orsaken hos hundar är så kallad parodontit, tandlossning och infektion orsakat av plack. En av de vanligaste orsakerna hos katter är sjukdomen FORL, en sjukdom där tänderna bryts ner och emaljen skadas, vilket orsakar smärta för katten.

Vi på Väsby djursjukhus har utbildad och kunnig personal inom tandvård och tandkirurgi. På vår tandavdelning ligger vi i framkant och arbetar med modern tandutrustning, dentalröntgen och en piezokirurgimaskin. Vi erbjuder ett brett utbud av tandvård som t.ex. professionell tandrengöring och åtgärder såsom utdragning av lösa tänder eller tandfrakturer.

Ny utrustning.

Vi har nu investerat i ny utrustning! En piezokirurgimaskin som med modern teknik medför en mer steril och precis behandling av t.ex. patienter med väldigt små tänder eller käkar. Vi kan på ett väldigt kontrollerat sätt nu utföra avancerad tandvård med minimalt trauma.

Hur upptäcker man tandproblem hos sitt djur?

Det bästa är att regelbundet kolla i munnen på sitt djur. Tandköttet ska vara lätt rosafärgat och tänderna ska vara släta och vita. Rodnad i tandköttet kan tyda på problem, även missfärgade partier. Andra tydliga tecken på problem i munhålan är; dålig andedräkt, annat tuggmönster eller att dom hellre väljer mjuk mat framför torrfoder.

Vi på Väsby djursjukhus erbjuder alltid en gratis tandkoll på ditt djur som kan bokas via onlinebokningen eller på telefon.

Förebyggande tandvård.

Det bästa sättet att förebygga tandproblem är att borsta tänderna på sitt djur. Du bör använda en mjuk tandborste och om djuret tillåter även en tandkräm speciellt framtagen för djur. Använd inte en tandkräm för människor, då djur inte tål fluor. Helst ska man borsta tänderna på sitt djur minst en gång om dagen. Kom gärna in till vår butik så hjälper vi dig att hitta de bästa tandvårdsprodukterna för ditt djur. Vänj ditt djur succesivt vid tandborstning så går det oftast lättare. Det finns även speciell mat i våran butik som främjar god munstatus.

Alla sjukdomar går tyvärr inte att förebygga med tandborstning. Därför är det bra att boka en tid till veterinär minst en gång om året för att kolla över tänderna så att allt ser bra ut.

april 17th, 2019|

Skydda ditt djur mot fästingar och orm

Nu har våren äntligen kommit med soliga och varma dagar, då vi tillbringar mycket tid utomhus. Men med värmen vaknar även fästingar och huggormar, läs mer om hur du kan skydda ditt djur mot fästingar här.

Och information om vad du bör göra om ditt djur blivit biten av en orm här.

april 10th, 2019|

Nu har nya datum för ögonlysningsdagar kommit!

Ögonlysare Karin Nygren finns på plats hos oss 11/4, 7/5 & 11/6 .

Välkomna att boka tid i vår reception som ni når på tel. 08-59030708.

november 5th, 2018|

Vi vill uppmärksamma alla djurägare på att det är kennelhosta tider igen och att kennelhosta är mycket smittsamt för våra hundar!

Under de senaste veckorna har fallen med misstänkt kennelhosta ökat markant här på djursjukhuset.

Kennelhosta kan orsakas av flera virus och bakterier och är ett samlingsnamn på kikhostliknande symptom, även vaccinerade hundar kan bli sjuka i kennelhosta.

Kennelhosta smittar främst via saliv/slem som hunden hostar upp men även saliv som hunden lämnar efter sig om den slickar/biter på något, direktkontakt, matskålar, vattenskålar, men även utomhusmiljöer där hundar rör sig, parker, villaområden, hundgårdar, promenadsträckor.

Många hundar är infekterade och sprider ny smitta redan innan de själva visar symptom på sjukdom. Precis som för oss människor går hostan vanligtvis över av sig självt och hunden ska vila precis som vi människor gör vid förkylning.

Om du har en hund som du misstänker har fått kennelhosta men som är pigg, äter, dricker och inte är påverkad i allmäntillståndet i övrigt är det bra att låta hunden vila och hålla den isolerad från andra hundar så länge den visar symptom på hosta. Hunden behöver alltså inte nödvändigtvis uppsöka veterinär, risken är stor att den istället smittar andra hundar som sökt sig till djursjukhuset.

Sedan finns det precis som för oss människor hundar som har svårare att bli av med hostan och får lunginflammation och för dessa kan ett besök till veterinär vara lämpligt för att få medicin utskrivet, ring oss gärna för rådgivning innan ni kommer in på ett besök 08 590 307 08.

Några symptom på kennelhosta är:

• Plötslig hosta
  • Jobbigt med andningen
  • Hosta efter ansträngning
  • Hostar upp vitt slem
  • Kan låta som att något fastnat i halsen på hunden

Då kennelhosta alltså är mycket smittsamt hundar i mellan bör en hund med hosta inte träffa andra hundar eller vistats i miljöer där många hundar rör sig!

oktober 17th, 2018|

Höstens faror för våra djur

När hösten kommer ger vi oss gärna ut i skog och mark, men tänk på att det finns många svampar som är giftiga för våra husdjur! Var uppmärksam, vissa hundar och katter äter gärna upp svampar, även de giftiga och det krävs inte alltid att hunden har ätit svampen, det kan räcka med att hunden slickar på svampen för att bli dålig.

Många tror att det bara är färgglada svampar som är giftiga, tex flugsvampen, men även de mest oansenliga svampar kan vara farliga! Dessutom är många lika våra ätliga svampar, en bra riktlinje är att tänka att svampar som är giftiga för oss människor, även är giftiga för våra husdjur.

Det finns många olika giftsvampar, där symtomen kan variera. Om du ser att din hund ätit en svamp, kontakta alltid veterinär. Om ni behöver åka in till veterinären försök plocka med resterna av svampen, eller om du kan hitta fler likadana svampar. Detta underlättar för veterinären när en diagnos ska ställas.

Symtomen uppstår oftast efter någon timme men det finns svamp som påverkar levern och symptomen kommer då först efter ett par dagar, därför är det viktigt att alltid kontakta en veterinär för rådgivning och kanske åka in och få hjälp att få hunden att kräkas upp svampen innan den hinner göra större skador. De vanligaste symtomen på svampförgiftning är kräkningar, buksmärtor och diarré. Giftet kan också påverka nervsystemet, samt ge skador på inre organ.

Om du misstänker att ditt djur har blivit förgiftat åk alltid till din närmaste veterinär. Glöm inte att ringa och meddela att du kommer.

I inslaget nedan går veterinär Marie Jury igenom olika giftiga svampar.

Se klippet här

Med hösten kommer även mörkret, därför är det extra viktigt att redan under sensommaren börja rusta sin promenadutrustning med lampor och reflexer. När solen går ned blir det snabbt mörkt och även om det var ljust när ni påbörjade promenaden kan det vara becksvart efter bara ett par minuter. För en bilist är det mycket svårt att upptäcka människor och djur som rör sig längs vägarna.

• Tänk på att reflexer är färskvaror som behöver bytas ut. Reflexvästar, koppel och halsband kan ha försämrad funktion redan efter en säsong. Testa era reflexer genom att ha en ny och en gammal reflex bredvid varandra och lys på dem med 4-5 meters avstånd. Lyser den nya reflexen starkare är det dags att byta ut den gamla.
  • På en hund med lång päls syns reflexhalsband sämre.
  • En hund med reflexväst syns mycket bra från sidan men betydligt sämre framifrån och bakifrån.
  • Glöm inte bort era utekatter, se till att investera i nya reflexhalsband till hösten, gärna med kontaktuppgifter på.
  • Under hösten får jägare jaga med hjälp av hund och det kan vara bra som bilförare att ha extra koll runt vägar där det finns jaktmarker i närheten så att inte vilt eller hund av misstag springer ut i vägen.
augusti 31st, 2018|

Nya diagnostikmöjligheter för ditt djur

En av de glädjande nyheterna vid utbyggnationen av vårt djursjukhus är att det nu finns modernaste tänkbara DT- diagnostik tillgänglig hos oss. Därmed kan du få snabbare och säkrare diagnos ställd på ditt djur. Datotomografin ger oss utökad och klart förbättrad diagnostisk kapacitet.

Med denna framtidsinvestering- en BrightSpeed4 multidetektor datortomograf från GE Healthcare- uppnår vi flera fördelar. Istället för vanlig konventionell röntgen där endast en tvådimentionell bild skapas vid en undersökning, får man med en BrightSpeed4 en mängd tunna bildskivor som man kan använda för att bygga upp tredimensionella volymer av kroppens anatomi. På så sätt blir det lättare att ställa en säker diagnos.

Den typ av undersökning lämpar sig perfekt för att exempelvis undersöka djur med misstänkt fraktur, tack vare den fina detailupplösningen och möjligheten att studera den misstänkta frakturen i valfritt plan. Vi får en fullkomlig bild av det skadade området och kan genom 3dD-tekniken göra en optimal operationsplanering.

Datortomografi har även visat sig vara överlägsen konventionell röntgen för att diagnostisera tumörer som ofta har en täthet liknande den friska omgivningen. För att förstärka skillnaden än mer mellan tumör och omgivning har man en så kallad kontrastinjektor till hjälp som injicerar ett jodbaserat kontrastmedel för att förstärka bildkontrasten. Då blir biopsitagningen för korrekt diagnos mer exakt, vilket ger rätt förutsättningar för en lyckad behandling.

april 28th, 2018|

Vi har mottagning efter tidsbeställning och akutmottagning samt drop-in för vaccinationer.

Kontakta oss

Vilundavägen 30, 194 34 Upplands Väsby