Bilder_fran_Malin resa_med_din_hund_2

Resa utomlands med sällskapsdjur

Visst är det mysigt att ha med sig sitt djur på resan men tänk på att det finns en hel del saker att tänka på innan ni åker. För hund, katt och iller krävs exempelt ett EU-pass då du reser inom EU. Sedan behöver du ta reda på vilka vaccinationer som landet du ska resa till kräver samt hur lång tid innan dessa ska tas, behöver djuret avmaskas? För information om vilka regler som olika länder kräver vid inresa hänvisar vi till Jordbruksverket, alternativt ambassaden för respektive land. För allmän information om sjukdomar vid utlandsresa se www.sva.se.

• Tänk på att vara ute i god tid med att skaffa ett pass för ditt djur då processen med giltiga vaccinationer kan ta lång tid. Märkning av ditt djur med tex chip eller örontatuering skall finnas för att få ett pass utfärdat. Olika länder kräver olika märkningar och vaccinationer.
  • Ha ditt djur ID-märkt och registrerat med aktuella kontaktuppgifter till er. Om det skulle springa bort så är chansen mycket större att du återfår det om det är ID-märkt. I Sverige finns kravet att hundar och katter ska märkas med ett unikt id-nummer som är kopplat till Jordbruksverkets centrala register. I registret ska det finnas uppgifter om hunden/katten och om dess ägare.
  • Om ni tar bilen på semester och ska passera igenom flera olika länder, tänk på att djuret måste ha gilltig vaccination i var och ett utav länderna även om ni bara passerar och inte har planerat att stanna i landet. Detta kan betyda att ni måste uppsöka veterinär i landet för att tex avmaska innan ni får resa vidare till nästa land.
  • Ta reda på vart närmaste jourveterinär finns om du är på semester eller på annan ort. Det kan vara svårt att hitta rätt information om olyckan är framme.
  • Åker du båt – ha alltid flytväst på ditt djur.
  • Träna upp din hund att lära sig lyda kommando. Det kan rädda djurets liv vid fara.
  • Ha alltid en enklare förbandslåda tillgänglig i tex bilen och i hemmet.